پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3443
-
الف
+

نگاهی تحلیلی به سریال پایتخت 2

مجموعه تلویزیونی « پایتخت۲» به قسمت‌های پایانی خود نزدیک می‌شود.

مجموعه تلویزیونی «پایتخت۲» به قسمت‌های پایانی خود نزدیک می‌شود.

به گزارش آی‌فیلم، به بهانه نزدیک شدن به قسمت‌های پایانی سریال « پایتخت۲» نگاهی تحلیلی به این سریال محبوب انداخته‌ایم.

 توجه به فرهنگ اقوام ایرانی بویژه در این دوران که شبکه های خارجی بیش از گذشته در جهت تضعیف هویت فرهنگی اقوام ایرانی برنامه ریزی کردند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. گرچه در این زمینه در سال گذشته اشکالات جزیی از نظر گویشی وجود داشت، ولی در «پایتخت 2» این مشکل بصورت جدی وجود نداشت.

توجه به جایگاه سالمندی و والدین در خانواده و تکریم آنان در سریال «پایتخت» یکی از نکات مثبت سریال است. «بابا پنجعلی» در این سریال پدر و بزرگ خانواده بود و علیرغم شرایطی که داشت هیچگاه این فکر به ذهن «نقی» خطور نکرد که او را در سرای سالمندان نگهداری کند. در حالی که در همین سریال قصه اصلی اش از سرای سالمندان و نذر یکی از سالمندان شروع شده است. اما « نقی» به عنوان پسر «پنجعلی» خود را موظف به حمایت و نگهداری از «بابا» می دانست.

از جمله نکات مثبت دیگر سریال «پایتخت2»، توجه به فرهنگ گفت‌وگو در خانواده و تاثیر آن در حل مشکلات و رفع سوء تفاهم ها بین افراد است. موضوعی که امروزه به دلیل گسترش و تسلط تکنولوژی و تغییر سبک زندگی بسیار کم‌رنگ شده است. در حالی که در این شرایط بیش از گذشته به تقویت این فرهنگ در جامعه و خانواده نیاز داریم.

توجه به «صداقت» به عنوان مولفه اخلاق اجتماعی در زندگی اجتماعی و دروغ به عنوان یک رذیله اخلاقی از جمله دیگر نکته اصلی سریال است که تاثیرات مثبت و منفی آنها را به خوبی نمایان است.

 برخلاف بسیاری از فیلم ها و سریال ها که تجمل‌گرایی را به عنوان یک ارزش معرفی می‌کنند، سریال پایتخت2 این ویژگی را ندارد و به عکس فرهنگ ساده‌زیستی را تبلیغ می‌کند. تجمل‌گرایی در زندگی امروزه آرامش را از بسیاری خانواده ها گرفته است. برخورد ساده با امور سخت در سریال «پایتخت2» می‌تواند در برابر این ضد ارزش ایستادگی کند.

 نشاط و شادبی اعضاء خانواده و همراهان نیز در این سریال به خوبی مشهود است. در کنار سختی ها و مشکلاتی که برای افراد خانواده معمولی به وجود می آمد، هیچ گاه خانواده افسرده جلوه نمی کرد. ممکن بود مدت کوتاهی به فکر بروند یا با هم کلنجار بروند اما نشاط و شادبی حتی در بدترین شرایط هم وجود داشت. داشتن این نشاط در هر خانواده ای عامل مهمی برای ثبات خانواده و در نهایت موجب افزایش سلامت روانی و اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله خشونت های خانگی، طلاق و ... درخانواده هاست.

 سادگی و بی پیرایگی بازیگران بویژه زنان (که معمولا در فیلم های امروزی کمتر مورد توجه قرار می گیرد) بر ارتباط نزدیک تر بسیاری از اقشارمردم با سریال تاثیر مثبت گذاشته است. چون جنس بازیگران و قصه های آنان به دور از واقعیت یا با فاصله زیاد از بینندگان نبوده است.

جذب مخاطبین متنوع ویژگی دیگر این سریال است. پیر و جوان و حتی کودکان، زن ومرد، با سواد و بی سواد، شهری و روستایی و...مخاطب این سریال هستند. کمتر سریالی را می توان انتخاب کرد که این تنوع مخاطب را داشته باشد.

نکته دیگر در این سریال مسألۀ قهر و آشتی است. در این سریال هیچگاه قهرها خیلی طول نمی کشد. درهنگام قهر هم شاهد خشونت میان افراد نیستیم.

درپایان می‌بایست گفت که سریال «پایتخت 2» یک اتفاق خوب در تلویزیون بوده است. نمایش طنزهایی که پیام‌های مثبت اخلاقی و اجتماعی دارند، نیاز مبرم جامعه امروز ایران است.

گفتنی است، در این سریال محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، علیرضا خمسه، احمد مهرانفر، مهران احمدی، هومن حاجی عبدالهی و نسرین نصرتی به نقش‌آرینی پرداخته‌اند.

سریال « پایتخت۲» هر شب ساعت ۲۱ پخش می‌شود و بازپخش آن نیز رأس ساعت‌های ۵ و ۱۳ روی آنتن آی‌فیلم می‌رود.

بیشتر بخوانید:

همکاری معمولی‌ها و ارسطو با نیروی انتظامی

دستگیری باباپنجعلی توسط نیروی انتظامی

دانلود و تماشای سریال «پایتخت۱»

م ه / س م

نظر شما
ارسال نظر